Klich: Specjalny pułk nie jest zagrożony


jen 20-05-2010, ostatnia aktualizacja 20-05-2010 16:48

36. Specjalny Pułk Lotnictwa Transportowego, odpowiadający m.in. za przewóz najważniejszych osób w państwie, czekają zmiany, ale jego likwidacja nie jest rozważana – mówi szef MON Bogdan Klich.

– Nigdy nie mówiliśmy o rozwiązaniu specpułku – powiedział dziennikarzom minister. Dodał, że „trzeba będzie dostosować jego kształt do przyszłych zadań”.

Klich powiedział, że dwa tygodnie temu był w 36. SPLT. – Rozmawialiśmy o przyszłości jednostki. Piloci i cały personel otrzymywali zapewnienie, że (…) każda z osób służących w pułku będzie traktowana specjalnie przez ministra obrony narodowej, tzn. że będę osobiście patronował ich dalszym losom, bez względu na to jak te losy będą wyglądać – zaznaczył minister.

Pod koniec kwietnia szef MON mówił, że katastrofa pod Smoleńskiem każe zastanowić się nad przyszłością 36. SPLT.

O wymianie wysłużonych maszyn w 36. SPLT mówi się od lat 90. Po katastrofie samolotu Tu-154M formalnie na stanie „specpułku” jest osiem samolotów: jeden Tupolew, cztery Jaki-40, trzy M-28 Bryza, a także 12 śmigłowców: sześć Mi-8, pięć W-3 Sokół i jeden Bell 412 hp.

Nie wszystkie z tych maszyn mogą latać z VIP-ami, a część – która jest do tego przygotowana – została czasowo „uziemiona” m.in. z powodu remontów lub usterek. Np. drugi Tupolew jest w zakładzie remontowym w Samarze na obowiązkowym, generalnym przeglądzie, który każda maszyna musi przejść co pięć lat; jego powrót planowany jest na 22 lipca. Okres użytkowania maszyn Jak-40 mija zaś w 2012 roku i MON nie przewiduje przedłużenia go.

36. Specjalny Pułk Lotnictwa Transportowego im. Obrońców Warszawy rozpoczął działalność 25 lutego 1945 roku jako 6. Samodzielna Eskadra Transportowa. W roku 1946 zmieniła nazwę na Rządową Eskadrę Transportową, a 8 marca 1947 roku została przemianowana na Specjalny Pułk Lotniczy, składający się z dwóch eskadr – transportowej i łącznikowej. Pod dzisiejszą nazwą 36. SPLT działa od 1 kwietnia 1974.

PAP, Rzeczpospolita

Reklamy

Dodaj komentarz

Filed under Uncategorized

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s