Pilot Jaka-40: Trzykrotnie ostrzegałem załogę tupolewa


Piątek, 21 maja (06:45)

Tupolew nie lądował, tylko podchodził do lądowania – mówi „Gazecie Wyborczej” dowódca rządowego samolotu Jak-40, który 10 kwietnia wylądował w Smoleńsku 79 minut przed prezydenckim Tu-154. Porucznik Artur Wosztyl potwierdza m.in., że panowały wówczas, bardzo złe warunki atmosferyczne. Dodaje, że trzykrotnie ostrzegał o tym załogę Tu-154.

Tupolew nie lądował, tylko podchodził do lądowania. A to zasadnicza różnica – mówi dowódca rządowego samolotu Jak-40. Usłyszałem, że pilot dodał obrotów, dźwięk milknącego silnika, trzaski, huki. Pomyślałem: „No, chyba chłopaki się rozbili” – opowiada Wosztyl.

Por. Wosztyl dowodził Jakiem-40, którym do Smoleńska polecieli dziennikarze.Z Warszawy samolot wyleciał o godz. 5.29, na miejscu był o 7.22. Już wtedy warunki na lotnisku były trudne, poniżej minimum bezpieczeństwa, i ciągle się pogarszały. Mgła gęstniała, nie było widać chmur – opowiada Wosztyl.

Pilot potwierdza, że załoga jaka trzy razy łączyła się przez radio z załogą tupolewa i ostrzegała o pogarszającej się pogodzie. Płk Wosztyl – zasłaniając się tajemnicą śledztwa – nie chce powiedzieć, czy odradzał kolegom lądowanie. Tak twierdzi rosyjska komisja badająca wypadek.

Wosztyl rozmawiał przez radio z drugim pilotem tupolewa mjr. Robertem Grzywną. Jedno z ostatnich zdań, jakie pamiętam, to jak Robert po wysłuchaniu informacji o mgle mówi: „Dzięki, porozmawiam o tym z Arkiem” – wspomina Wosztyl. Arek to dowódca prezydenckiego samolotu mjr Arkadiusz Protasiuk.Potem padło pytanie ze strony Arka, jak nam poszło. Powiedziałem, że nam się udało, ale ja zawsze tak mówię po wylądowaniu – tłumaczy pilot.

Jego zdaniem przy tych warunkach wieża kontrolna powinna była odradzić tupolewowi lądowanie i zamknąć lotnisko. Co wieża mówiła załodze tupolewa? Tego por. Wosztyl nie chce powiedzieć, chociaż w kabinie jaka słuchał przez radio wszystkich rozmów wieży z tupolewem.

Wosztyl nie pamięta, jaką informację o ciśnieniu wieża podała pilotom Tu-154. A ta informacja jest bardzo ważna dla zrozumienia, dlaczego samolot zszedł tak nisko nad ziemię, że aż zahaczył o drzewa.

Gazeta Wyborcza, RMF FM

Reklamy

Dodaj komentarz

Filed under Uncategorized

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s