Strumień świadomości” Edmunda Klicha


Piątek, 28 maja 2010

23 kwietnia br.
W Rosji panował wielki bałagan. Nie mieliśmy żadnego wsparcia. Wojskowi dokoptowani do cywilnej komisji nie słuchali mnie i to ja musiałem wypełniać ich polecenia. Minister obrony Bogdan Klich zmuszał mnie do współpracy z polską prokuraturą. Kiedy mówiłem: – Panie ministrze, ja nie mogę współpracować z prokuraturą, bo strona rosyjska ma do mnie pretensje, odpowiadał: – Ja tego nie przyjmuję do wiadomości. (…)

Strona polska pozostaje w stosunkach z Rosją w roli petenta. Projekt raportu o przyczynach katastrofy przygotowuje strona rosyjska, a my mamy 60 dni na odpowiedź i to wszystko.

5 maja
Fragmentaryczne ujawnianie niektórych wątków w śledztwie może przynieść złe, a nie dobre skutki, jeśli chodzi o ustalenie prawdy. (…)

Na obecnym etapie badań wiadomo, że nie zawiodła technika, o czym świadczą zapisy z rejestratorów parametrów lotu i odsłuchane rozmowy załogi, z których nie wynika, by była ona zaniepokojona jakimiś problemem technicznym. Wyjaśnianie okoliczności katastrofy jest jeszcze na wstępnym etapie.

15 maja
Polski psycholog ma wspólnie ze specjalistami z komitetu międzynarodowego oceniać stan stresu i działanie załogi, jeśli chodzi o wpływ ewentualnie stanu psychofizycznego, a szczególnie psychicznego, na działanie. (…) Słuchałem całych rozmów w kabinie i słyszałem bardzo dokładnie rozmowy załogi między sobą, załogi z kontrolerami na ziemi. Natomiast jeśli były jakieś inne rozmowy, to takie rozmowy są w tle. W związku z tym, słuchając bez wyciszenia szumów, ja nie słyszałem innych głosów i tego nie mogę potwierdzić, bo mogę powiedzieć to, co słyszałem. Sam osobiście nie dopatrzyłem się w rozmowach pilotów zdenerwowania ani nie słyszałem, by np. rozmawiali podniesionym głosem.

19 maja
Jeden z głosów zarejestrowano na 16-20 min przed katastrofą. Rozmowa ta nie miała wpływu na późniejsze wydarzenia.

21 maja
Ja mówiłem to na konferencji w Moskwie, że ta rozmowa nie miała wpływu, bo ja wtedy znałem rozmowę, która była prowadzona 16 minut przed zdarzeniem. Teraz wiem więcej, bo otrzymałem pełny zapis rozmów, i teraz już bym tak kategorycznie nie stwierdził. To nie jest bezpośrednia presja, że musicie wylądować. Ale jeśli jest głos na minutę przed i osoba jest, to znaczy świadomość obecności tej osoby już jest jakąś formą tego, że jednak jest ważna sprawa i należy się starać wylądować. Ja bym tak odebrał, gdybym pilotował ten samolot. Nie potwierdzam, nie zaprzeczam [że chodzi o gen. Błasika – przyp. red.]. Ja wiem, ale nie będę mówił. Nie jestem upoważniony. Informację wydaje MAK. Ja mam wiedzę, ale nie mogę się nią podzielić.

24 maja
Dowódca sił powietrznych gen. Andrzej Błasik był w kabinie pilotów prezydenckiego Tu-154 aż do katastrofy. Generał zdawał sobie chyba sprawę z tego, że lądowanie nie odbędzie się na lotnisku w Smoleńsku, że będzie przesunięte i opóźnione. Nie wiem, czy na niego nie było presji zewnętrznej. Nie wiem, czy to była jego inicjatywa. Można przypuszczać, że został nawet wysłany, ale to są moje domysły.

oprac. Aleksandra Gąsowska

Nasz Dziennik

Reklamy

Dodaj komentarz

Filed under Uncategorized

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s