Więcej pytań niż odpowiedzi


wg, Niezależna.pl, 01-06-2010

Ujawniono stenogramy zapisów rejestratorów lotu Tu-154. Rozmowy załogi – jeśli są prawdziwe – nie wyjaśniają w żaden sposób przyczyn tragedii. Na 80 metrach drugi pilot powiedział: „Odchodzimy”, po czym maszyna – zamiast wznosić się – zaczęła z ogromną prędkością opadać.

Zapis rozpoczyna się o 8:02 czasu polskiego, kończy o 8:41.

O godz. 8:11 drugi pilot mówi: „Nie no ziemię widać… Coś tam widać… Może nie będzie tragedii”…

Piloci kilka razy mówią, że w razie niekorzystnych warunkach odejdą na drugie lotnisko. O godz. 8:32 kpt. Arkadiusz Protasiuk oznajmia: „Podchodzimy do lądowania. W przypadku nieudanego podejścia,odchodzimy w automacie [czyli na automatycznym pilocie – przyp. Niezależna.pl].

Najbardziej zagadkowy moment występuje przy pierwszym (i ostatnim) podejściu do lądowania. Wysokość decyzyjna, na której piloci powinni przerwać podejście, to 70 metrów. Następuje odliczanie: „100 metrów”, „90”. Gdy pada „80”, drugi pilot mówi: „Odchodzimy”, po czym… samolot dalej się zniża (na autopilocie, na którym – przypomnijmy – samolot miał odejść), a załoga ani słowem nie komentuje tego niezrozumiałego zachowania. Szybkość obniżania się Tu-154 jest na tym etapie ogromna: ok. 14 metrów na sekundę (samolot, lądując, powinien zniżać się dwa razy wolniej). Gdy maszyna jest na wysokości 20 metrów, kontroler z wieży krzyczy: „Odejście na drugi krąg”, w tym momencie Tupolew zahacza o drzewa, a piloci (drugi pilot? nawigator?) krzyczą „K…!!”. Zapis się urywa.

Z ujawnionego zapisu dowiadujemy się, że załoga otrzymała od Rosjan zgodę na lądowanie. Wiele słów i zdań zostało oznaczonych jako „nieczytelne”, w stenogramie bardzo mało jest np. rozmów między pilotami a wieżą lotów. Stenogramy budzą mnóstwo pytań i wątpliwości. Nie wiemy m.in. dlaczego załoga zignorowała własną komendę („odchodzimy!”), dlaczego kpt. Protasiuk po wypowiedzeniu słowa „Włączone” (w odniesieniu do reflektorów) zamilkł i po zejściu poniżej 150 metrów nie odezwał się już do samego końca ani słowem?, i dlaczego samolot obniżał się z tak dużą szybkością.

Zapisy rejestratorów lotu są do pobrania TUTAJ.

Gazeta Polska

Reklamy

Dodaj komentarz

Filed under Uncategorized

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s