Co miał w planie kpt Protasiuk?


1Maud, 2 czerwiec, 2010 – 04:39

Eksperci nie są zgodni ,co do wymowy zapisu stenogramów z czarnych skrzynek. Ci, którzy obarczali winą pilotów, od momentu uzyskania przecieków z niewiadomych źródeł w Rosji(bądź na podstawie kolejno serwowanych informacji przez Edmunda Klicha) – twierdzą, że zapis jednoznacznie świadczy o złamaniu wszelkich procedur i „samobójstwie” pilotów.

Inni, doradzają poczekanie na wyniki synchronizacji zapisów z parametrami lotu i pracy poszczególnych urządzeń. Zdecydowanie jestem za drugą oceną, jakkolwiek nie wyjaśni ona wszystkich wątpliwości, jakich doświadczaliśmy od momenty katastrofy , a związanych z postępowaniem zaraz po wypadku –strony rosyjskiej oraz nieprawdziwym informacjami, jakimi nas raczono.

Wiadomo jasno, ze kontroler lotu aż do 150 m nad ziemia upewniał załogę, że samolot jest na dobrym kursie i na ścieżce lądowania. Że nie wzywał kilkakrotnie do lotu na zapasowe lotnisko.

Jest kilka momentów (we fragmentach , które nam przedstawiono ),które wymagają omówienia.

Fragment I 10.26.18,8

”..Stenogram odnotowuje następnie dwa zdania Protasiuka; nie wiadomo, co odpowiedziała osoba zidentyfikowana jako Kazana. Protasiuk mówi: „Jak się okaże (niezr.) to co będziemy robili?”. Po chwili dodaje „Paliwa nam tak dużo nie wystarczy do tego”. „No to mamy problem” – takie słowa Kazany odnotowuje stenogram. Protasiuk informuje w odpowiedzi: „możemy pół godziny „powisieć” i odlecieć na zapasowe” i informuje, że to Mińsk albo Witebsk.”

Do czego mogło zabraknąć paliwa Kapitanowi Protasiukowi? Może na lot to Witebska i próbę powrotu jak mgła opadnie, co było rozważane np. wcześniej? Oznaczałoby to,że wcześniej mogła być już rozmowa na ten temat. Równocześnie obalałoby to tezę, o woli lądowania za wszelką cenę. Dalsze słowa kapitana mogą właśnie na taki scenariusz wskazywać: mogą powisieć do ewentualnej zmiany pogody, a wtedy odlecieć docelowo na zapasowe.

Fragment II 10.30.50.7

Procedura obniżania lotu trwa. Samolot schodzi na wysokość 500 m. „Najgorsze tam jest, że jest dziura, tam są chmury i wyszła mgła”- mówi mjr Grzywna. „Podchodzimy do lądowania. W przypadku nieudanego podejścia, odchodzimy w automacie” – zapada decyzja Protasiuka.

Czy majorowi Grzywnie chodzi o Jar? Obalałoby to tezę, że nie wiedzieli o jarze.

Fragment III: dotyczy przedziału czasu zniżania pomiędzy 200 m a 80.

10.40.33,6 samolot jest na 200 m
10.40.38,1 w 5 sekund opada 50 m – 150 m
10.40.42 ,7 4 sek opada na 100 m
10.40 .49,4 100 na 100 m

Samolot przez 7 sekund utrzymuje się na wysokości 100 m,potem zaczyna opadać

10.40.50.1 – 90 , 10.40.51,3 – 80

I tu kolejna ciekawostka w stenogramie : oto informacja o tym, że samolot jest na 80 m pada o 10.40.51,3 ale ułamek sekundy wcześniej pada informacja” odchodzimy”

10.40.51.2 odchodzimy (ułamek sekundy wcześniej niż podana wysokość 80 m) .Pytanie: dlaczego ten zapis jest w tabelce nizej, niż informacja o wysokosci 80 m?

Z różnych wcześniejszych analiz wynikało, że TU154M po wykonaniu komendy „pull up” najpierw lekko opada, a dopiero potem się wznosi. Czy wiec możliwe jest , aby kapitan Protasiuk, który ani razu wcześniej nie mówił o decyzji lądowania , za to wyraźnie deklarował zejście na 100 m i odejście na drugi krąg i zapasowe lotnisko, poderwał samolot na 100 m , a major Grzywna o 10.40.51.2 potwierdził manewr odchodzenia?

Może wyjaśni to synchronizacja zapisów z pozostałych skrzynek. Może okaże się, ze jednak nasłuch wojskowy ,ma lepsze nagrania. Może dostaniemy zapis z wieży w Smoleńsku. Może.

Dzisiaj jednak obarczać kogokolwiek winą za spowodowanie tragedii jest za wcześnie. Na wykluczanie różnych hipotez, także.

Niepoprawni.pl

Reklamy

Dodaj komentarz

Filed under Uncategorized

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s