10:41:01 Destrukcja TU-154M nad Smoleńskiem


2011-05-17 18:26

1. TAWS
2. TAWS – klucz do tajemnic smoleńskich
3. TAWS – część trzecia

W ostatnich notkach przeprowadziłem szczegółową analizę danych TAWS, odczytanych przez niezależnych od MAK ekspertów amerykańskich. Przebijałem się przez wszystkie wykresy prezentowane w „raporcie” MAK. Po tej zbiórce przyszedł czas na bardziej ogólne spojrzenie i próbę poukładania rozdrobnionych informacji.

Najpierw zgrupuję fakty, na które zwróciłem uwagę w poprzednich wpisach:

1. 10:41:00.5 – ostatnie ostrzeżenie TAWS „Pull UP” oraz 10:41:02 – ostatnia informacja o zapisie TAWS podana jedynie na rysunku 48.

2. Oprócz zapisów w plikach Alert Log (czasy Terrain Ahead, Pull Up, dane z komputera pokładowego) TAWS zapisywał również pliki Fault Log, w których zawarte były informacje o awariach/uszkodzeniach samolotu.

3. Przynajmnie dwa zapisy Fault Log musiały zostać dokonane o 10:41:01 lub wcześniej. O tej samej godzinie kończy się zapis danych z kilku sensorów (Cabin/atmosphere pressure ratio, Pressure altitude, Radio altitude, Total air temperature).

Wszystkie te zdarzenia dzieją się w przedziale 10:41:01 – 10:41:02. Nie jest to przypadkowe, bo na kolorowych wykresach zapisu wszystkich pozostalych sensorów, w tym miejscu pojawia jednakowy, szary kolor. W zapisach z TAWS (w postaci punktów, a nie linii), mamy w tym czasie jednosekundową przerwę.

Większość blogerów analizujących wykresy MAK przyjęła, że jest to jednosekundowa przerwa w zasilaniu, które powróciło o godzinie 10:41:02. Jednak umknął naszej uwadze jeden „sensor” – CVR (Cockpit Voice Recorder). Nie zatrzymał się na jedną sekundę, co więcej – zarejestrował, że wbrew wykresowi TAWS działał podczas „zaniku zasilania” i nadawał komunikat „Pull Up”:

10:40:59,3     10:41:04,6                  Odgłos zderzenia z drzewami
10:41:00,3     10:41:01,4     2P        Kurwa mać!
10:41:00,5     10:41:01,8   TAWS    PULL UP, PULL UP

Umiem to wytłumaczyć tylko w jeden, zdumiewająco prosty sposób:
dane z zapisu sensorów w przedziale 10:41:01 – 10:41:02 zostały usunięte.

Jedyną wskazówką, dlaczego zostały usunięte, może być fakt, że o 10:41:01 całkowicie „urwał” się zapis Cabin/atmosphere i Total air temperature, czyli tych danych, które mogłyby wskazać na destrukcję samolotu w powietrzu.

Dlaczego w nagraniach CVR przeoczono tę jednosekundową przerwę? Ponieważ nagrania te były potrzebne wcześniej, przed zakończeniem „odczytów” czarnych skrzynek i przygotowaniem spójnej wersji „katastrofy”. Potrzebne były do przeforsowania winy pilotów, nacisków i przetestowania na opinii publicznej innych szczegółów „katastrofy”. Teraz zrozumiała staje się całkowita rezygnacja polskiego rządu z czarnych skrzynek. Czarnych skrzynek, których zapewne „eksperci” MAK również nie badali. Prawdopodobnie, tak jak członkowie polskiej komisji, otrzymali gotowe wykresy.

Pozostaje nadzieja, że TAWS w pliku Fault Log zapisał dane z tej sekundy, gdy samolot był ponad 350 metrów od miejsca pierwszego zderzenia z ziemią.

PS
Dla lepszej ilustracji nieciągłości danych z TAWS zamieszczam wykres oststnich sześciu komend „Pull Up, Pull Up”. Niebieski prostokąt to czas trwania każdej z nich. Widać że w czasie podawania pierwszych pięciu komend TAWS zapisuje dodatkowe dane, tylko podczas ostatniej jest jednosekundowa dziura.

KaNo, Gazeta Polska

Advertisements

Dodaj komentarz

Filed under Uncategorized

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s