Trasa


02.06.2011 11:02

 

W raporcie komisji Burdenki 2 możemy się dowiedzieć, jak wedle radzieckich ekspertów miała wyglądać trasa przelotu tupolewa, zgodnie z „odczytami” zapisów „pokładowego komputera”:
W pamięci FMS znajdował się aktywny plan nawigacji poziomej dla lotu po trasie: EPWA – szereg punktów z RW 29.BAMS 1 G Departure – ASLUX – TOXAR – RUDKA – GOVIK – MNS (Minsk-2 VOR/DME) – BERIS – SODKO – ASKIL – DRL1 – 10XUB – DRL – XUBS. Wszystkie punkty, poza ostatnimi czterema, są punktami z nawigacyjnej bazy danych systemu (termin ważności do 06 maja 2010). Ostatnie 4 punkty są punktami, wprowadzonymi przez użytkownika” (s. 119).
Tymczasem w tym „wstępnym planie” z B. Stroińskim jako pierwszym pilotem (fragmenty dokumentu wyciekły wczoraj do mediów) wymienione są tylko punkty:
1
EPWA, RUDKA (godz. 4.52), UM863, ASKIL (godz. 5.28), DCT, SMOLEŃSK.
Z kolei w (nieco niedbale wypełnionym) planie prezentowanym przez tego wystraszonego nieco D. Szpinetę ze „szkoły pilotażu” (http://www.youtube.com/watch?v=7b0_L8pvZ2c&feature=player_embedded#at=161) jest:
BAMSO, (droga lotnicza) Z182, ASLUX, (droga lotnicza) Z460, TOXAR, (droga lotnicza) N460 (przekreślone), (droga lotnicza) N861, RUDKA, (droga lotnicza) UM863, „AKSIL”/KO700 S0810, (droga lotnicza) B102 (choć wygląda jak B107), RALOT, DCT,
2
Nie zgadza się to więc z tym, co niby miało być w FMS-ie (dyskusja na ten temat już była choćby pod moim postem: http://freeyourmind.salon24.pl/277507,dziwne-szpule-2, ale być może nie wszyscy zdążyli ją prześledzić, a do pewnych wątków w obywatelskim, niezależnym śledztwie warto wracać). Pomijając już literówkę w oznaczeniu nawigacyjnego punktu ASKIL („komputer nie przyjmuje, nie koryguje literówek, taki plan lotu może zostać odrzucony”, mówi Szpineta), to, jak pisał kiedyś w komentarzu biskup, odnosząc się do tego „planu”: „Samolot nie leciał drogą UM863 RUDKA-ASKIL. Leciał kursem 67 RUDKA-AKSIL poza drogami” (http://freeyourmind.salon24.pl/277507,dziwne-szpule-2#comment_3966295).
Oczywiście może być tak, że gostek przed kamerami rządowej telewizji TVN prezentuje jakiś zupełnie lipny papier, który wręczyli mu jacyś życzliwi, by ściemniał telewidzom, co do domniemanej trasy tupolewa – zwłaszcza że on sam przyznaje, że „ten plan lotu został wysłany 9 kwietnia o godz. 11.47, później był modyfikowany” (skoro modyfikowany (kiedy i przez kogo?); to po cholerę taki „plan” pokazywać? Gdzie jest plan „zmodyfikowany”?). Może być tak, że papier nie jest całkiem lipny, a ten plan został odrzucony i załoga wprowadziła nowe dane (gdyby tak było, to w pamięci komputera powinien się zachować ślad po takiej operacji: odrzucenia planu o tej a o tej godzinie i wprowadzenia nowego planu – o tej a o tej). Może być jednak tak, że dane z FMS-a są lipne i frazę „wprowadzone przez użytkownika” należy rozumieć w odniesieniu do ruskiego „użytkownika” nie zaś polskiej załogi.
Grzebiąc w Sieci, znalazłem taką stronę z różnymi planami lotów nad Łotwą (http://www.lotva.org/pirep_list.php?pilot_id=172). Czy jest analogiczne forum dotyczące polskich lotów na Białoruś i do „Federacji Rosyjskiej”? A skoro już o polskim lotnictwie mowa. Znalazłem forum, gdzie wypowiada się rzecznik lotniska Okęcie, Mr Przemysław Przybylski (http://lotnictwo.net.pl/5-poszczegolne_lotniska/21-warszawa_okecie_epwa_waw/30699-witamy_na_forum_rzecznika_prasowego_lotniska_chopina.html). Nie wiem jednak, czy nas doinformuje na temat roszad na lotnisku 10 Kwietnia (mam na myśli wojskową część Okęcia), ponieważ jest rzecznikiem od września 2010, zastąpiwszy na tym stanowisku Kamila Wnuka (http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/przemyslaw-przybylski-rzecznikiem-lotniska-okecie), który był rzecznikiem od 2 listopada 2009 (http://sky-watcher.pl/content/warszawa-okęcie-zmiana-rzecznika).
P.S.
http://www.naszdziennik.pl/index.php?dat=20100714&typ=po&id=po52.txt (wywiad z K. Wnukiem, niestety, nie na temat 10 Kwietnia, lecz zasilania Okęcia)

Dodaj komentarz

Filed under Uncategorized

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s